Vanliga frågor
Att vara hyresgäst innebär både frihet och ansvar. Som hyresgäst ansvarar du till exempel för att betala din hyra i tid och att ta hand om din lägenhet på ett bra sätt, medan vi som hyresvärd bland annat bär ansvar för lägenhetens och fastighetens säkerhet, skick och underhåll.
Vi vet att trygghet och trivsel är viktigt för våra hyresgäster, därför arbetar vi utifrån såväl kortsiktiga som långsiktiga perspektiv med att hålla våra fastigheter i gott skick. Vi är dock inte alltid på plats i alla fastigheter och kan se allt som kan behöva åtgärdas, det gör dig som hyresgäst särskilt viktig för oss. Du är våra ögon. Vi blir glada om du hjälper oss genom att tala om när du ser att något inte fungerar som tänkt, det är lättare för oss att åtgärda eventuella brister om vi vet att de behöver åtgärdas.
Har du en droppande kran eller dålig avrinning i avloppet? Behöver något lagas? En del saker kan du fixa själv, andra fixar vi åt dig. Ibland kan man ju också vilja ändra på saker utan att de är trasiga, vet du vad du får och inte får göra i din lägenhet?
På de här sidorna har vi försökt samla en mängd information, tips och råd som kan vara bra att känna till – och tänka på – som hyresgäst.